Vammaisfoorumi
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Lausunto – Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteista 09.12.2024

Takaisin Lausunnot -listaukseen

Lausunto – Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteista 09.12.2024

Vastaanottaja: Opetushallitus

Asia: OPH-3855-2024 /esiopetus

Ajankohta: 9.12.2024

Kiitämme lausuntopyynnöstä. Otamme kantaa luonnokseen vammaisten lasten ja heidän yhdenvertaisuutensa näkökulmasta.

Palautetta ja konkreettisia muutosehdotuksia perusteluonnoksen LUKUUN 1. Opetussuunnitelman perusteet ja paikallinen opetussuunnitelma

“Esiopetusta kehitetään ja järjestetään inkluusion periaatteiden mukaisesti. Periaatteisiin kuuluu kaikkia lapsia koskevat yhtäläiset oikeudet, tasa-arvoisuus, yhdenvertaisuus, syrjimättömyys, moninaisuuden arvostaminen sekä sosiaalinen osallisuus ja yhteisöllisyys. Inklusiivisuus on käsitteenä laaja ja se tulee nähdä kaikkia lapsia koskevana ja esiopetuksen järjestämiseen liittyvänä periaatteena, arvona ja kokonaisvaltaisena tapana ajatella”. Vammaisfoorumi näkee tämän uuden muotoilun erittäin hyvänä ja kannattaa sitä.

Palautetta ja konkreettisia muutosehdotuksia perusteluonnoksen LUKUUN 2.  Esiopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet

Vammaisfoorumi on ilahtunut siitä, että järjestökuulemisen jälkeen lukuun 2.1 Esiopetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet, on lisätty myös YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista.

Uuteen opetussuunnitelmaan on ehdotettu seuraavaa monimutkaisesti muotoiltua tekstiä: “Kunta on velvollinen järjestämään sen alueella asuville lapsille oppivelvollisuutta edeltävänä vuonna esiopetusta. Niillä lapsilla, joilla on päätös varhennetusta oppivelvollisuudesta, on myös oikeus saada esiopetusta oppivelvollisuutta edeltävänä vuonna (kts. luku 5). Lisäksi lapsella on oikeus osallistua esiopetukseen perusopetuksen aloittamista edeltävänä vuonna, mikäli lapselle on tehty päätös perusopetuksen aloituksesta vuotta säädettyä aiemmin. Huoltajan on huolehdittava siitä, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan. Esiopetusta voidaan järjestää päiväkodeissa ja kouluissa. Esiopetukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada myös esiopetusta täydentävää varhaiskasvatusta.” Tästä tekstistä puuttuu myös lukuun 5.5.5 kirjattu Perusopetuksen aloituksen myöhentäminen:” Lapsen perusopetuksen aloittamista voidaan myöhentää vuodella, jos se on lapsen edun mukaista..” Se tulisi lisätä tähän ja lisäksi selkiyttää sitä edeltävää tekstiä koskien lapsen oikeuksia saada esiopetusta.

Vammaisfoorumi kiittää tästä hienosti muotoillusta uudesta kappaleesta: 2.3 “Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan yleisperiaatteina ovat lapsen edun ensisijaisuus, lapsen oikeus hyvinvointiin, huolenpitoon ja suojeluun, lapsen mielipiteen huomioon ottaminen sekä yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen kohtelun vaatimus, inklusiiviset periaatteet ja lapsen syrjintäkielto YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen, perusopetuslain ja YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen mukaisesti”.

Palautetta ja konkreettisia muutosehdotuksia perusteluonnoksen LUKUUN 3.  Esiopetuksen toimintakulttuuri

Pidimme hyvänä sitä, että kaikissa luvuissa on näkyvillä, millaisia tekstiluonnokset ovat olleet ja miten niitä on nyt muokattu ja uuttaa tekstiä kirjoitettu. Toisin kuin perusopetuksen opetussuunnitelmaluonnos, esiopetuksen opetussuunnitelmaluonnos alkaa jo olla hyvin rakennettu, selkeämpi kokonaisuus.

“Toimintakulttuurin kehittämisen lähtökohtana on inklusiivinen esiopetus, jossa kukin lapsi voi toimia, kehittyä ja oppia omana ainutlaatuisena yksilönään sekä yhteisön jäsenenä”. Tämä on Vammaisfoorumin mielestä hieno ja tärkeä kirjaus toimintakulttuurin kehittämisen lähtökohdasta.

Luvussa korostetaan pedagogista osaamista johtamisessa. On hyvä, että lauseessa ennen seuraavaa alalukua mainitaan myös “ammatillisen osaamisen ja koulutuksen hyödyntämiselle ja kehittämiselle sekä pedagogiselle toiminnalle”. Vammaisfoorumi toivoo, että tässä osioissa nostettaisiin esille myös henkilöstön lisä- ja täydennyskoulutus liittyen vammaisuuden moninaisuuden tunnistamiseen ja sen huomioimiseen esiopetuksen toimintasuunnittelussa ja toimintakäytänteissä.

3.2 Oppimisympäristöt esiopetuksessa

Ehdotamme monelle vammaiselle tärkeän asian (aistiesteettömyys) lisäämistä tähän lauseeseen “Oppimisympäristöissä kiinnitetään huomiota ergonomiaan, ekologisuuteen, esteettisyyteen, esteettömyyteen, aistiesteettömyyteen sekä tilojen valaistukseen, sisäilman laatuun, siisteyteen ja viihtyisyyteen.”

3.3 Yhteistyö esiopetuksen aikana ja siirtymävaiheissa ja 3.4 Paikallisesti päätettävät asiat

Kappaleet, joissa kirjoitetaan yhteistyöstä huoltajien kanssa ovat pääosin hyvin kirjoitettuja. Vammaisfoorumille heräsi kuitenkin erittäin suuri huoli siitä, että luvun 3 siirtymävaihetta koskevissa alaluvuissa ei millään tavalla tuotu esille vammaisia, toimintaesteisiä tai pitkäaikaissairaita lapsia, joille huolella suunniteltu ja onnistuneesti toteutettu siirtymävaihe esiopetuksesta kouluun on monin tavoin tärkeä. Siitä täytyy ehdottomasti saada oma tekstikokonaisuus tähän esiopetuksen opetussuunnitelmaan.

Erityisopettajalla on tärkeä rooli yhdyshenkilönä esikoulun, lapsen ja hänen vanhempiensa sekä koulun välillä. Jos kyseessä on esimerkiksi aisti- tai liikuntavammainen lapsi, tulisi koulun aloitusta edeltävänä keväänä hyvissä ajoin kartoittaa oppimisympäristön esteettömyys, koulussa tarvittavien apuvälineiden ja henkilökohtaisen avustamisen tarve, tulkin tarve. Jos taas kyse on esim. neurokirjon lapsista, tulee myös selvittää oppimisympäristöjä, erityisesti aistiesteettömyyden osalta, yksilöllisen oppimisen- ja koulunkäynnin tuen tarpeita, apuvälineiden tarpeita. On tärkeää kuulla lasta ja hänen vanhempiaan. Tällaisessa vaativassa siirtymätilanteessa on syytä myös harkita, tarvitaanko tukea ja arviointia Valteri- koulusta, konsultatiivisesta sairaalaopetuksesta, terapeuteilta ja valmentajilta (esim. Fysioterapeutti, nepsy-valmentaja).

Palautetta ja konkreettisia muutosehdotuksia perusteluonnoksen LUKUUN 5.  Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki.

Sairaalaopetus ja konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu (5.5.2)

Erikoissairaanhoidossa potilaana olevan lapsen sairaalaopetus on esitetty mielestämme  epäselvästi. Jäimme miettimään mitä esimerkiksi tarkoitetaan tässä: “Myös kunnat, joissa sijaitsee erikoissairaanhoidon muu toimintayksikkö, voivat järjestää sairaalaopetusta erikoissairaanhoidossa olevalle lapselle”. Tarkoitetaanko tällä lapsen kotikuntaa? Mikä voi olla tuo “muu toimintayksikkö?”

Konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu (5.5.3)

“Sairaalan tai muun erikoissairaanhoidon toimintayksikön sijaintikunnan on varsinaisen sairaalaopetuksen lisäksi järjestettävä konsultatiivista sairaalaopetuspalvelua lapsen omassa esiopetuksen järjestämispaikassa. Konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu kohdennetaan ensisijaisesti opettajille, sillä konsultaatiolla tarkoitetaan ammattilaisten ja asiantuntijoiden välistä neuvottelua ratkaisun löytämiseksi tai neuvon saamiseksi”. 

Vammaisfoorumi näkee, että koko tämä alaluku on liian epätäsmällisesti kirjoitettu. Miksi opettajille tarkoitetun konsultatiivisen palvelun nimi on sairaalaopetuspalvelu, kun palvelun kohteena eivät ole oppivelvollisuusikäiset oppilaat, oppiminen? Keihin konsultaatiossa viitataan ammattilaisina ja asiantuntijoina? Minkä tyyppisiin asioihin sairaalaopetuspalvelu konsultoi ratkaisun saamiseksi ja antaa neuvoja? Ja edelleen: “Konsultatiivista sairaalaopetuspalvelua voidaan hyödyntää myös muiden kuin erikoissairaanhoidon potilaana jo olevien lasten opetukseen”. Minkä tyyppisissä asioissa ja miten?

Muut opetuspalvelut (5.5.4)

“Lapsi voi saada esiopetuksen aikana myös muita opetuspalveluita, mikäli lapsi tarvitsee niitä esiopetukseen osallistumisen tueksi. Muut opetuspalvelut ovat lapselle maksuttomia palveluja vastaavalla tavalla kuin tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet. Muiden opetuspalveluiden järjestämistavasta päättää opetuksen järjestäjä, ja palvelun järjestämisestä tehdään hallintolain mukainen päätös”.  Tämä alaluku on myös epätäsmällinen. Vammaisfoorumi on aiemmin tänä vuonna lausunut perusopetuslain kokonaisuudistuksesta ja korostanut sitä, miten tärkeä merkitys Valteri- koululla ja sen osaavilla ammattilaisilla on monien vammaisten, toimintarajoitteisten ja pitkäaikaissairaiden lasten ja nuorten kouluopetuksen sujuvuuden, laajemmin ymmärretyn esteettömyyden ja sopivien koulunkäynnissä tarvittavien apuvälineiden saamisessa. Mikäli tässä alaluvussa tarkoitetaan myös Valteri- koulua ja sen konsultatiivisia palveluita, tulisi se tässä mainita. “Valteri on Opetushallituksen alaisuudessa toimiva valtakunnallinen oppimis- ja ohjauskeskus, joka tukee lähikouluperiaatteen toteutumista tarjoamalla monipuolisia palveluja yleisen, tehostetun ja erityisen tuen tarpeisiin”.

Perusopetuksen aloituksen myöhentäminen (5.5.5)

“Päätös perusopetuksen aloituksen myöhentämisestä tulee tehdä vain perustellusta syystä ja tarkoin harkiten. Päätöstä ei voi tehdä esimerkiksi siitä syystä, että perusopetuksessa ei olisi mahdollisuutta vastata lapsen oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeeseen”. 

Tässä on nyt esitetty esimerkki, milloin päätöstä ei voi tehdä. Olisi syytä olla myös esimerkki, millä perustein perusopetuksen aloitus voidaan myöhentää.

Muut huomiot

Luvuissa 1-3 on positiivinen, kaikki lapset mukaan ottava inklusiivinen henki. Vaikuttaa siltä, että kirjoittajat ovat oikeasti kuunnelleet, eivät vain kuulleet eri tahoja, kun ovat tätä osiota kirjoittaneet. Vammaisfoorumin näkökulmasta nämä luvut olivat pientä täydennystä vaille valmista tekstiä.

Luku 5 kokonaisuudeltaan vaikuttaa “eripariselta” verrattuna lukuihin 1-3. Siitä on lähes kadonnut se positiivinen inklusoiva henki ja pääosin sujuva teksti, joka edellisissä luvuissa on. Ymmärrämme, että opetussuunnitelmatekstin kirjoittamisessa on kovat aikapaineet. Tehtävää ei myöskään helpota se, että perusopetuslaki, joka vaikuttaa myös esiopetukseen, ei ole vielä valmis. Toivomme, että valmistelijat saavat tukea tämän luvun kirjoittamiseen tästä lausuntokierroksesta.

Lausunnon tiivistelmä

Tiivistelmänä toteamme:

  • Luku 1 erinomainen. Siinä on hieno, kaikki lapset huomioiva, inklusiivinen ote.
  • Luku 2 määrittelyihin esiopetuksen antamisen ikäperusteista tulisi lisätä 5.5.5 oleva perusteet esiopetuksen aloittamisen myöhentämisestä ja sen jälkeen tekstillisesti selkiyttää tuo kohta kokonaisuudessaan. Erityisen kiitoksen Vammaisfoorumi haluaa antaa luvulle 2.3., jossa esiopetuksen arvoperustaa on kirjoitettu kaikki lapset huomioivalla, inklusiivisella otteella.
  • Luku 5 Vaatii vielä runsaasti selkiyttämistä.

Vammaisfoorumi ry

Veera Florica Rajala puheenjohtaja                            

Anni Kyröläinen pääsihteeri p. 045 217 4936 anni.kyrolainen@vammaisfoorumi.fi

Skip to content