Takaisin Lausunnot -listaukseen Lausunto: Työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttaminen 25.5.2022 25.05.2022 Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi sekä sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/1258/2021 Julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 7 luku Palkkatuki ehdotetaan uudistettavaksi kokonaisuudessaan. Seuraavassa pyydetään esittämään pykäläkohtaiset huomiot 1 § Palkkatuki (sis. palkkatuen määritelmän) Vammaisfoorumi kannattaa ehdotettuja muutoksia. 2 § Palkkatuen yleiset edellytykset Vammaisfoorumin näkemyksen mukaan ehdotetut muutokset selkeyttävät palkkatuen myöntämisen ehtoja. 3 § Työnantajaan liittyvät palkkatuen edellytykset Ei kommentoitavaa. 5 § Palkkatuella katettavat palkkakustannukset Vammaisfoorumi esittää huolensa siitä, että palkkakustannusten sivukulujen poisjäänti ei välttämättä tuo euromäärällisesti merkittävästi korotusta palkkatukeen. Tämä voi aiheuttaa sen, että palkkatuen uudistamisen tavoitteena ollut palkkatuen käytön lisääntyminen ei toteudu. 6 § Palkkatuen määrä ja kesto Vammaisfoorumi katsoo, että on hyvä, että palkkatuen myöntämistä yksinkertaistetaan. Palkkatukea selkeyttää se, että tuen määrä ei ole enää riippuvainen työttömyyden kestosta. Sivukulujen poisjäänti ei välttämättä kuitenkaan tuo euromäärällisesti merkittävää korotusta palkkatukeen, mikä voi aiheuttaa sen, että palkkatuen käyttö ei lisäänny. 7 § Palkkatuki alentuneesti työkykyisen palkkaamiseen Vammaisilla henkilöillä on selvitysten perusteella vaikeuksia työllistyä, ja he ovat heikommassa asemassa työmarkkinoilla kuin muut ikäisensä. Ehdotettu muutos palkkatukeen, jolla helpotettaisiin rekrytointikynnyksen ylittämistä, on kannatettava. Ajatus siitä, että palkkatuen saisi alkuun ilman arviointia tuottavuuden alenemisesta vamman tai pitkäaikaissairauden perusteella, edistäisi rekrytointikynnyksen ylittämistä. Vamman tai sairauden perusteella myönnettävä palkkatuki voisi olla 70 % palkkakustannuksista. Vammaisfoorumi kannattaa ehdotettua palkkatukiprosenttia ja toteaa, että korotusta on odotettu. Tukiprosentin korotuksella voi olla myönteisiä vaikutuksia vammaisten ja osatyökykyisten työllistymisen edistymiseen. Palkkakustannusten sivukulujen poisjäänti aiheuttaa sen, että euromääräinen korotus palkkatuessa ei ole merkittävä. Tämä voi aiheuttaa sen, että palkkatuen uudistamisen tavoitteena ollut palkkatuen käytön lisääntyminen ei toteudu. Vammaisfoorumi esittääkin, että alentuneesti työkykyisen palkkatukeen kohdennetaan samanlainen palkkakustannusten kerroin korotus kuin 100 %:n palkkatuessa. Pykälän 3 momentin 2 kohta kohtuullisten mukautusten toteuttamisesta on kannatettava. Vammaisfoorumi katsoo, että kohtuullisten mukautusten maininta laissa edistää kohtuullisten mukautusten toteutumista. Vammaisfoorumi edellyttää kuitenkin, että TE-palvelujen asiantuntijat tukevat työnantajaa kohtuullisten mukautusten toteuttamisessa ja viestivät työolosuhteiden järjestelytuesta työnantajille mainiten sen voivan olla osa mukautuksia ja niiden toteuttamista. Vammaisfoorumi nostaa esiin vammaisjärjestöjen asiantuntemuksen liittyen pykälän 3 momentin 3 kohtaan. Kun TE-palvelujen asiantuntijat arvioivat tuottavuuden alentumaa työtehtävässä, heillä on mahdollisuus hyödyntää myös vammaisjärjestöjen asiantuntemusta. Monella vammaisjärjestöllä on asiantuntemusta nimenomaan tiettyihin vammoihin liittyen ja niiden aiheuttamaan mahdolliseen tuottavuuden alenemaan. 8 § 100 prosentin palkkatuki Vammaisfoorumi kannattaa sitä, että 100 %:n palkkatuki mahdollistuu kaikille yhdistyksille, säätiöille ja rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille. 10 § Palkkatuki oppisopimuskoulutukseen Vammaisfoorumi pitää hyvänä sitä, että oppisopimuskoulutukseen voidaan myöntää palkkatuki pykälän 7 ehdoilla. Vammaisfoorumi kuitenkin edellyttää, että tuki jatkuu 70 %:na koko koulutuksen ajan, koska tuottavuuden alenemaa on mahdotonta arvioida kesken koulutuksen 10 kk:n opiskelujen jälkeen. 11 § Tuella palkatun siirtäminen Ei huomioita. Huomioita 55 vuotta täyttäneiden työllistämistuesta (luku 7a, uusi luku) Ei huomioita. Huomiot elinkeinotoiminnan käsitteen muutoksiin Ei huomioita. Huomiot sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamiseen Ei huomioita. Kommentit julkisesta työvoima- ja yrityspalvelulaista annetun lain lukuihin 1, 2, 3, 11, 12, 13 ja 14, 7 luvun 4, 9 ja 12-15 §:iin ehdotettuihin muutoksiin tai esitysluonnoksen liitelakeihin Ei huomioita. Yleiset huomiot Ei muita huomioita.