Lausunto – Luonnoksesta hallituksen esitykseksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja valmiuslain muuttamisesta 28.06.2024

Vastaanottaja: Työ- ja elinkeinoministeriö

Asia: VN/14717/2024

Ajankohta: 28.6.2024

Vammaisfoorumi on 28 valtakunnallisen vammaisjärjestön yhteistyöjärjestö, jonka tarkoituksena on YK:n vammaisten ihmisten oikeuksia koskevan sopimuksen mukaisesti edistää vammaisten ihmisten tasa-arvoa ja yhdenvertaisen osallistumisen mahdollisuuksia yhteiskunnassa. Vammaisfoorumi edustaa jäsenjärjestöjensä kautta noin 223 000 vammaista ja pitkäaikaissairasta ihmistä.

Kiitämme lausuntopyynnöstä ja lausumme seuraavaa:

Vammaisfoorumi ry kannattaa esitettyä muutosta palkkatukeen, jolla alentuneesti työkykyisellä on edelleen mahdollista työllistyä palkkatuella kunnan tai kuntayhtymän palvelukseen.

Vammaisfoorumi on kuitenkin huolissaan työllisyysalueiden mahdollisuuksista rahoittaa alentuneesti työkykyisten palkkatukea, koska palkkatukeen budjetoidut määrärahat siirtyvät vuodesta 2025 alkaen kuntien peruspalvelujen valtionosuuksiin. Valtionosuusrahoitus on yleiskatteellista eli määrärahaa ei ole korvamerkitty palkkatukeen. Vammaisfoorumi on huolissaan siitä, onko rahoitusta ylipäätään palkkatukeen tai  kohdennetaanko sitä alentuneesti työkykyisten työllistämiseen. Tiedossa on, että vuoden 2024 työllisyysmäärärahat ovat jo osittain loppuneet. Vammaisfoorumi esittää, että määrärahoja korvamerkittäisiin palkkatukeen 10 luvun 87 §:n perusteella.

Veera Florica Rajala, puheenjohtaja

Anni Kyröläinen, pääsihteeri