Lausunto – Luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi terveydenhuoltolain muuttamisesta sekä siihen liittyviksi laeiksi (sairaalat) 28.06.2024

Vastaanottaja: Sosiaali- ja terveysministeriö

Asia: VN/31908/2023

Ajankohta: 28.6.2024

Vammaisfoorumi on 28 valtakunnallisen vammaisjärjestön yhteistyöjärjestö, jonka tarkoituksena on YK:n vammaisten ihmisten oikeuksia koskevan sopimuksen mukaisesti edistää vammaisten ihmisten tasa-arvoa ja yhdenvertaisen osallistumisen mahdollisuuksia yhteiskunnassa. Vammaisfoorumi edustaa jäsenjärjestöjensä kautta noin 223 000 vammaista ja pitkäaikaissairasta ihmistä.

Kiitämme lausuntopyynnöstä ja lausumme seuraavaa:

Vammaisfoorumi ei ota kantaa yksittäisten sairaaloiden muutoksiin. Lähtökohtaisesti pidämme erityissairaanhoidon kustannusten hillitsemistä ja osaamisen keskittämistä tärkeinä uudistuksina, joita tarvitaan turvaamaan erikoissairaanhoidon laadukkaat palvelut. Keskittäminen voi osaltaan mahdollistaa nykyistä kattavamman tukipalveluiden käytön esimerkiksi tulkkien osalta. Tähän on varattava riittävät resurssit ja varmistettava henkilöstön osaaminen vammaisten kohtaamisessa. Palveluiden muutoksissa on varmistettava alueellinen tasa-arvo ja erilaiset toimintaympäristöt.

Huolta herättää palveluiden siirtyminen kauemmas ihmisistä. Pahimmillaan tämä vaarantaa potilasturvallisuuden, hoidon saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat ihmisille elintärkeitä palveluita, joiden oikea-aikaisuus, saatavuus ja saavutettavuus on ensiarvoista ihmisten hyvinvoinnille. Kun matka päivystystä tarjoavaan yksikköön kasvaa, on olemassa vaara, että hoitoon hakeutumista lykätään ja vointi heikkenee jopa hengenvaarallisesti. Erityisesti kannamme huolta pitkäaikaissairaista, monisairaista ja psyykkisesti oireilevista, joilla kynnys hoitoon hakeutumiseen voi muutenkin olla korkea ja matkan tekeminen muodostuu esteeksi hoitoon hakeutumiselle.

Mikäli palveluja korvataan etäpalveluilla ja muilla uusilla tavoilla, on ehdottomasti varmistettava palveluiden saavutettavuus. Palveluiden tulee olla saavutettavia ja tarvittaessa on aina oltava mahdollisuus myös asiointiin paikan päällä. Palveluiden kehittämisessä eri asiakasryhmiä tulee osallistaa kehittämistyöhön.  Pitkien välimatkojen alueilla on kiinnitettävä erityistä huomiota riittäviin kuljetuspalveluihin ja Kela-kyytien saatavuuteen, tilanteissa, joissa ei ole tarvetta sairaankuljetukselle. On syytä varmistaa toimenpitein, että Kela-kyyti on saatavilla vammaisille ihmisille tarpeeksi nopeasti, jos ensihoito tai ambulanssi eivät kuitenkaan ole tarpeen. Vammaispalveluiden kuljetuspalveluiden järjestämisessä ja alue- ja kuntarajoissa tulee huomioida myös se, miten vammaiset läheiset tai perheenjäsenet pääsevät saattajaksi tai katsomaan kauempana sairaalassa olevaa. Tämä koskee myös esimerkiksi synnyttäjän vammaista puolisoa, jonka pitäisi päästä katsomaan synnyttävää puolisoa ja vauvaa tai esimerkiksi synnyttäjän perässä synnytyssairaalaan, kun on saanut muille perheen lapsille hoitajan.

Vammaisfoorumi on erittäin huolissaan siitä, että sosiaali- ja terveyspalveluihin ollaan tekemässä useita merkittäviä uudistuksia samanaikaisesti. Näiden uudistusten vaikutukset kohdistuvat monesti samoihin, haavoittavassa asemassa oleviin ihmisiin ja perheisiin.

Tiivistelmä annettavan lausunnon sisällöstä

Vammaisfoorumin näkemykset tiivistetysti:

Palveluiden karsimisessa tulee varmistaa alueellisen tasa-arvon toteutuminen ja kiinnittää erityistä huomiota yhdenvertaisuuden toteutumiseen haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten osalta.

Moniammatillisuuden vahvistaminen tulee olla palveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Kaikkien palveluiden tulee olla saavutettavia ja tämän takaamiseksi on varmistettava henkilöstön riittävä osaaminen ja tarvittavat resurssit.

Vammaisilla ihmisillä tulee olla käytettävissä riittävä tukipalvelut (mm. kuljetuspalvelut ja tulkkaus), jotta terveydenhuollon palveluiden käyttö, myös päivystystilanteissa, on mahdollista.

Vammaisjärjestöjen asiantuntemus ja asiakkaiden kokemustieto ovat käytettävissä kaikessa kehittämistyössä.

Vammaisfoorumi pitää hyvänä, että vammaisvaikutuksia on arvioitu, mutta arvioinnissa tulisi käydä systemaattisesti läpi YK:n vammaisyleissopimusta ja sen artiklaa 25, joka koskee terveyspalveluita ja niiden järjestämistä.

Kommentit sosiaalipäivystystä koskevasta erillisestä muistiosta

Kehitettäessä sosiaali- ja terveyspalveluja moniammatillisen työskentelymallin tulisi olla lähtökohtana. Monissa toimipisteissä on vuosien ajan kehitetty moniammatillista työtä ja suunnitelmallisesti sijoitettu sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluita samoihin tiloihin ja tiimeihin. Muistiossa on mainittu päivystysuudistuksen taustaosiossa hyvät kokemukset yhteisistä päivystysyksiköistä. Moniammatillinen malli on erityisen tärkeä vammaisille ihmisille, joilla on monesti tarvetta myös sosiaalipalveluille (vammaispalvelut) ja niiden nopea järjestäminen on välttämätöntä päivystystilanteissa. Sosiaalipäivystyksellä on tärkeä rooli myös tilanteissa, joissa omaishoitaja tai muu vammaisen ihmisen arjessa keskeinen henkilö joutuu päivystyksellisesti hakeutumaan terveydenhuollon piiriin.

Sosiaalipäivystyksen työntekijöiden tulee voida tehdä liikkuvaa työtä silloin, kun pitkät välimatkat tai akuutit tilanteet sitä edellyttävät. Monelle vammaiselle tai ikääntyneelle siirtyminen lähimpään toimipisteeseen on kohtuutonta ja voi myös vaarantaa fyysisen turvallisuuden. Näissä tilanteissa kiireellisen avun saaminen kotiin on ensiarvoisen tärkeää. Liikkuvan työn mahdollistamiseksi sosiaalipäivystyksen riittävät resurssit tulee turvata. Sosiaalipäivystystyö edellyttää erityistä laajaa osaamista. Henkilöstöllä tulee olla sekä terveyssosiaalityössä että sosiaalipäivystystyössä myös riittävää osaamista vammaisuudesta, pitkäaikaissairauksista ja vammaisten kohtaamisesta.

Vammaisfoorumi kannattaa sosiaalipäivystystä koskevan sääntelyn väljentämistä siten, että hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki voivat itse harkita, missä tiloissa sosiaalipäivystys järjestetään ja miten se on alueellisesti tarkoituksenmukaisinta toteuttaa. Tämä harkinta ei saa heikentää sosiaalipäivystyksen järjestämisen velvoittavuutta ja yhdenvertaista saatavuutta. Kaikessa palveluiden kehittämisessä tulee kiinnittää erityistä huomiota haavoittuvimmassa asemassa olevien, kuten vammaisten ihmisten yhdenvertaisuuteen. Palveluiden tulee olla saavutettavia niin fyysisten tilaratkaisujen kuin yhteydenottotapojen ja asioimisen osalta.

Sosiaalipäivystyksen yhteistyötä terveydenhuollon päivystyksen, ensihoitopalvelun, poliisin, hätäkeskuksen ja pelastustoimen kanssa tulee entisestään vahvistaa. Vammaisilla ihmisillä ja heitä edustavilla järjestöillä on runsaasti osaamista ja asiantuntemusta, jota palveluiden kehittämisessä tulisi hyödyntää nykyistä laajemmin.

Veera Florica Rajala, puheenjohtaja

Anni Kyröläinen, pääsihteeri