Vastaanottaja: Sosiaali- ja terveysministeriö

Asia: VN/12310/2024

Ajankohta: 9.8.2024

Kiitämme lausuntopyynnöstä.

Vammaisfoorumi ei kannata hallituksen esitystä. Näkemyksemme mukaan hoitoon pääsyn enimmäisaikojen pidentäminen ei edistä vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta, hyvinvointia, oikeutta opiskella ja tehdä työtä tai oikeutta itsenäiseen elämään.

Hallituksen esitys edistää eriarvoisuutta, sillä hoitoon pääsyn enimmäisaikojen pidentäminen tulee ennen kaikkea vaikuttamaan niiden henkilöiden terveyteen, jotka taloudellisista tai muista syistä ovat julkisen terveydenhuollon piirissä. Hallituksen esityksessä todetaan, että sairauskuluvakuutus on suositumpi korkeammin koulutettujen ja ylempiin tuloluokkiin kuuluvien parissa. Aiemmat sairaudet ja vammaisuus vaikuttavat myös vakuutusten myöntämiseen, eikä kaikille niitä myönnetä lainkaan.

Vammaisten henkilöiden mahdollisuudet opiskella ja työllistyä ovat heikommat ja taloudellinen asema on keskivertoa heikompi. Hallituksen esitys heikentää heikommassa asemassa olevien mahdollisuutta päästä terveydenhuollon palvelujen piiriin, joka sellaisenaan vaarantaa vammaisten henkilöiden terveyden.

Vammaisten henkilöiden mahdollisuuksia opiskella tulisi erityisesti varjella, sillä opiskelu tarjoaa vammaisille henkilöille olennaisen tärkeän väylän työhön ja sitä kautta itsenäiseen elämään. Vammaisille henkilöille työllistyminen on erittäin hankalaa ilman koulutusta.

Hallituksen esitys ei edistä ennakoivaa puuttumista terveyden ongelmiin ja Vammaisfoorumi arvioi, että hallituksen esitys tulee johtamaan kasvavaan paineeseen erikoissairaanhoidossa, kun terveyden ongelmiin ei päästä puuttumaan ajoissa. Vammaisfoorumi haluaa myös esittää huolensa 23 vuoden ikärajan osalta. Ikäraja on varsin alhainen ja moni alle 23-vuotias on elämänvaiheessa, jossa vanhempien taloudellinen turva ei enää ole saatavilla ja oma toimeentulo on heikentynyt työttömyyden, opiskelujen tai muun siirtymävaiheen johdosta.

Vammaisfoorumi toivoo, että niiden henkilöiden osalla, joilla on todettu vamma, löydettäisiin poikkeusratkaisu, jolla turvataan pääsy oikea-aikaiseen hoitoon.

Veera Florica Rajala, puheenjohtaja

Anni Kyröläinen, pääsihteeri