Lausunto – Luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi terveydenhuoltolain 22 §:n ja sosiaalihuoltolain 50 §:n muuttamisesta 09.08.2024

Vastaanottaja: Sosiaali- ja terveysministeriö
Asia: VN/15547/2024
Ajankohta: 9.8.2024

Kiitämme lausuntopyynnöstä.

Ajokorttilausuntojen rajaaminen pois julkisesta perusterveydenhuollosta

Vammaisfoorumi pitää lähtökohtaisesti erittäin hyvänä sitä, että julkisesta terveydenhuollosta karsitaan rutiininomaisia tarkastuksia ja vähennetään lääkärien kirjoittamien lausuntojen ja todistusten määrää, jotta niukat resurssit voidaan kohdentaa kaikesta haavoittuvimmassa asemassa olevien ihmisten terveyden hoitamiseen ja sairauksien parantamiseen sekä välttämättömien lausuntojen (esim. kuntoutussuunnitelmat) laatimiseen.
Vammaisfoorumi ei ota kantaa siihen ovatko juuri ajokorttilausunnot oikea kohde tämän välttämättömän karsinnan tekemiseen.

Lakiehdotuksen vaikutukset

Viittaamme Näkövammaisten liiton lausunnossa kirjattuun ehdotukseen siitä, että sosiaalihuoltolain 50 §:n korjaamisen vaikutuksista asiakkaan oikeusturvaan sekä päätöksenteon puolueettomuuden ja esteettömyyden turvaamiseen kirjattaisiin vaikutusarviointeihin. Olisi hyvä tarkastella, onko vammaispalvelulainsäädännön käytännön soveltamisessa pelkkä viittaus hallintolakiin riittävä, vai olisiko perusteltua lisätä uuden vammaispalvelulain 35 §:ään viittaus myös sosiaalihuoltolain 50 §:ään, jotta vältetään tilanne, jossa vammaispalveluihin liittyvät oikaisuvaatimukset käsitellään toisin kuin sosiaalihuoltolain 50 §:ssä säädetään.

Muut huomiot

Vammaisfoorumi pitää hyvänä esitettävää sosiaalihuoltolain oikaisuvaatimusta koskevan 50 §:n korjaamista siten, että sosiaalihuoltolain 45§:n ja 46 §:n nojalla annettuihin päätöksiin tehtävät oikaisuvaatimukset käsiteltäisiin aina hyvinvointialueen toimielimessä. 50 §:n korjaaminen on perusteltua asiakkaan oikeusturvan kannalta. Oikaisuvaatimukset on ehdottomasti käsiteltävä hyvinvointialueen toimielimessä, eikä lainsäädäntö saa mahdollistaa tilannetta, jossa asiakkaan kannalta kielteisen päätöksen tehnyt viranhaltija käsittelee myös asiasta tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Veera Florica Rajala, puheenjohtaja

Anni Kyröläinen, pääsihteeri