Lausunto – Uudistettavasta lainvalmistelun kuulemisoppaasta 15.01.2025

Vastaanottaja: Oikeusministeriö   

Asia: VN/12575/2023

Ajankohta:15.1.2025

Kiitämme lausuntopyynnöstä. Vammaisfoorumi pitää erittäin tärkeänä, että nykyinen ohje 6–8 viikon lausuntoajasta säilyy ja siitä pidetään lähtökohtaisesti kiinni, poikkeuksiin lausuntoajasta on suhtauduttava varauksellisesti. Nostaisimme joitakin oppaassa esitettyjä suosituksia (mm. kielikysymys) periaatteiden tasolle. Vammaisfoorumi haluaa myös muistuttaa, että YK:n vammaissopimus koskee lainsäädännön valmistelun lisäksi myös poliittista päätöksentekoa vaikkapa VANE:n toimintaohjelmaa.

Esitettyihin kysymyksiin vastaamme seuraavasti:

Vaihtoehto 1 ohjeistetulle lausuntoajalle:

Säilytetään nykyinen lausuntoajan pääsääntö (vähintään 6 viikkoa, laajoissa hankkeissa vähintään 8 viikkoa ja yleisellä lomakaudella aihetta pidentää) ja avataan ohjeessa aiempaa konkreettisemmin pääsäännöstä poikkeamisen edellytykset.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Vammaisfoorumin perustelut:

Vammaisfoorumi katsoo, että nykyinen lausuntoajan pääsääntö pitää säilyttää eikä suinkaan lyhentää sitä. Vammaisfoorumi on 28 järjestön muodostama yhteisö ja se edustaa 280.000 vammaista ihmistä, joten tarvitaan riittävästi aikaa omaksua lausuntopyynnön sisältö ja muodostaa tarvittava kanta.

Ohjeistetut poikkeamisperusteet:

Pitäisikö pääsääntöisestä lausuntoajasta voida tapauskohtaisen kokonaisharkinnan perusteella poiketa seuraavilla perusteilla? Valitse kaikki seikat, joiden perusteella lyhyemmän lausuntokierroksen pitäisi olla mahdollinen.

Vähäisen kansallisen liikkumavaran hankkeet

Vammaisfoorumin perustelut:

EU-oikeus voisi oikeuttaa tapauskohtaiseen kokonaisharkintaan lyhyemmästä lausuntokierroksesta. Yhteiskunnassa tapahtuu toki äkillisiä ja odottamattomia tapahtumia, joihin pitää reagoida nopeastikin, mutta esimerkiksi ns. käännytyslain valmistelussa Vammaisfoorumilla oli käytettävissään perusvalmistelun aikana vain noin viikon mittainen lausuntoaika, vaikka lakiin oli luonnosteltu vammaisiin kohdistuva erityinen poikkeussäännös. Vammaisfoorumi pitää tällaista aikaa aivan liian lyhyenä ja on sattumanvaraista, miten tähän ehditään ylipäätään reagoimaan ja ennen kaikkea saamaan koordinoitu kaikkia 28 jäsenjärjestöä tyydytyttävä yhteinen lausunto.

Vaihtoehto 2 ohjeistetulle lausuntoajalle:

Määritellään uudeksi lausuntoajan pääsäännöksi vähintään 5 viikkoa (laajoissa hankkeissa vähintään 7 viikkoa, yleisellä lomakaudella aihetta pidentää) sekä poikkeamismahdollisuudet samoin kuin edellä 1 vaihtoehdossa. Osallistumisoikeuksien turvaamiseksi arvioidaan uuden kuulemisoppaan viimeistelyssä, onko tarpeen muuttaa opasluonnoksen vapaaehtoisesti noudatettavia, lausunnon antamista helpottavia suosituksia periaatteiksi, joita on lähtökohtaisesti noudatettava kaikissa hankkeissa (esim. ennakkoilmoitus lausuntomenettelyn aiheesta ja ajankohdasta sekä vaikutusarvioinnin ja säännöskohtaisten perusteluiden valmiusaste).

Vammaisfoorumi vastustaa

Vaihtoehto 3 ohjeistetulle lausuntoajalle:

Määritellään uudeksi lausuntoajan pääsäännöksi vähintään 4 viikkoa (laajoissa hankkeissa vähintään 6 viikkoa, yleisellä lomakaudella aihetta pidentää) sekä poikkeamismahdollisuudet samoin kuin edellä 1 vaihtoehdossa. Osallistumisoikeuksien turvaamiseksi arvioidaan uuden kuulemisoppaan viimeistelyssä, onko tarpeen muuttaa opasluonnoksen vapaaehtoisesti noudatettavia, lausunnon antamista helpottavia suosituksia periaatteiksi, joita on lähtökohtaisesti noudatettava kaikissa hankkeissa (esim. ennakkoilmoitus lausuntomenettelyn aiheesta ja ajankohdasta, vaikutusarvioinnin ja säännöskohtaisten perusteluiden valmiusaste, kuulemiset varhaisemmassa vaiheessa valmistelua sekä lausuntokierroksen aikana järjestettävä keskustelutilaisuus).

Vammaisfoorumi vastustaa

Arviomuistiossa käsitellään keinoja kuulemisen kehittämiseksi erityisesti valtioneuvoston sähköisiin työkaluihin liittyen. Pitäisitkö seuraavia toimenpiteitä merkittävinä lainvalmistelun kuulemisen kehittämisessä? Valitse kaikki toimenpiteet, joita pitäisit merkittävinä.

  • Kaikki säädösehdotuksista järjestettävät lausuntomenettelyt järjestettäisiin Lausuntopalvelussa.
  • Hankeikkunaan päivitettäisiin yhdenmukaisemmin ja ajantasaisemmin lainvalmisteluhankkeita koskevia tietoja.
  • Hankeikkunan tai Lausuntopalvelun kautta voisi aina tutustua kaikkiin lausuntomenettelyssä annettuihin lausuntoihin.
  • Hankeikkunassa tai Lausuntopalvelussa voisi tilata sähköpostiherätteitä esimerkiksi itseä kiinnostavista asiasanoista tai tiettyyn hankkeeseen liittyvistä toimista.
  • Merkittävistä EU:ssa valmistelussa olevista säädöshankkeista julkaistaisiin Hankeikkuna-sivut, joilla tiedotettaisiin esimerkiksi hankkeeseen liittyvistä kuulemisista.
  • Toteutuneiden lausuntomenettelyiden kestoista ja esitetyistä poikkeamisperusteista julkaistaisiin ajantasaista, ministeriökohtaista tietoa.
  • Muu ehdotus, mikä?

Vammaisfoorumi pitää kaikkia yllä mainittuja toimenpiteitä merkittävinä.

Muu palaute työryhmän arviomuistioista.

Vammaisfoorumin mielestä työryhmän arviomuistio on selkeä kokonaisuus ja siihen on kirjattu avoimesti erilaisia perusteltuja vaihtoehtoja etenkin lausuntomenettelyn ajalliseen kestoon liittyen. Vammaisfoorumi kannattaa työryhmämietinnön ensisijaista ratkaisua lopulliseksi ratkaisuksi.

Kommentit kuulemisoppaan johdannosta

Kuulemisoppaan johdannossa kiinnitetään huomiota, mihin kohderyhmiin esim. erilaiset ihmisryhmät sääntely erityisesti vaikuttaa. YK:n vammaissopimuksen artiklan 4.3 mukaan tulee aktiivisesti osallistaa vammaisia henkilöitä ja heitä edustavia järjestöjä mukaan mm. vammaisia koskevan lainsäädännön valmisteluun ja neuvotella tiiviisti heidän kanssaan.

Vammaisvaikutusten arvio (VAVA) pitää tehdä lakihankkeessa, joka koskee vammaisia ihmisiä. Vammaiset ihmiset ovat heterogeeninen ryhmä ja heillä on erilaisia tarpeita. Lapsivaikutusten arvioinnista (LAVA) on jo vakiintunutta käytäntöä lainsäädännön valmistelussa. VAVA on ennakollista oikeussuojaa vammaisten henkilöiden osalta lainsäädännön valmistelussa. VAVA olisikin syytä mainita erikseen lainvalmistelun kuulemisoppaassa, kun kuitenkin Johdanto -luvussa on nostettu esiin kuulemisen tavoitteeksi säädöspohjan vaikutusarviot ja tietopohja.

YK:n vammaissopimuksen artikla 31 edellyttää tiedonkeruuta ja tilastointia vammaisista heitä hyödyttävien toimien toteuttamiseksi. Siten vammaisuutta koskevaa tietoa olisi syytä kerätä ja tilastoja hyödyntää lausuntopyyntömenettelyn varhaisessa vaiheessa esim. osana esivalmistelua.

Kuulemisoppaassa eritellään hyvin eri kuulemisen tapoja ja myös yleisellä tasolla erityisryhmien esteettömyys- ja saavutettavuus. Vammaisfoorumi kuitenkin huomauttaa, että pitää kiinnittää huomiota esteettömyyteen kokonaisvaltaisesti kuten kuulemisympäristön fyysiseen esteettömyyteen, aistiesteettömyyteen, johon liittyy moninaisia tilaan liittyviä akustisia ja häiriöttömyyteen liittyviä ratkaisuja sekä tiedonsaannin saavutettavuuteen että ymmärrettävyyteen (kognitiivisuus).

Vammaisfoorumi katsoo, että vammaisen tai vammaisjärjestön edustajan työryhmään nimittäminen on paras vaihtoehto lainvalmisteluun aktiiviseen osallistamiseen ja neuvotteluun YK:n vammaissopimus huomioiden. Pelkkä lausuntopyynnön lähettäminen ei takaa vielä vuorovaikutteista osallistamista. Eri ministeriöillä hyvät käytännöt vaihtelevat vammaisten ihmisten tai vammaisjärjestöjen edustajien nimittämisessä työryhmiin. Sosiaali- ja terveysministeriön osalta voidaan jossain määrin puhua vakiintuneesta käytännöstä mutta esimerkiksi oikeusministeriöllä on ollut paljon lakihankkeita, missä ei ole näkynyt vammaisia tai vammaisjärjestöjen edustajia työryhmiin nimettyinä. Yhdenvertaisuuslain osittaisuudistuksen valmisteluun liittyen (HE 148/2022) Vammaisfoorumi sai kutsun joihinkin työryhmän kokouksiin, vaikka varsinaista nimitystä työryhmään ei tullutkaan millekään vammaisjärjestölle.

Esivalmistelu – Periaatteet ja yleinen palaute

Mahdollisen esivalmistelun aloittaminen julkaistaan Hankeikkunassa.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Mahdollisessa esivalmistelussa kuullaan keskeisiä sidosryhmiä ja tarvittaessa myös yleisöä, jos hankkeella voi olla merkittäviä vaikutuksia eikä kyse ole sellaisen EU-säädöksen täytäntöönpanosta, jossa on vähän kansallista liikkumavaraa.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Jos esivalmistelusta laaditaan arviomuistio tai muu loppuraportti, siitä järjestetään kirjallinen kuuleminen Lausuntopalvelussa.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Esivalmistelun mahdollista loppuraporttia koskevasta kuulemispalautteesta julkaistaan yhteenveto Hankeikkunassa.

                      Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Perusvalmistelu – Periaatteet ja yleinen palaute

Säädösvalmisteluhankkeen toimeksiannosta päätettäessä suunnitellaan, miten sidosryhmiä osallistetaan valmistelun aikana. Keskeisiä näkökulmia suunnittelussa ovat hankkeen sidosryhmien ja kuulemistarpeiden tunnistaminen sekä kuulemisten aikataulut ja menetelmät.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Perusvalmistelun aikana kuullaan riittävän laajasti sidosryhmiä ja tarvittaessa myös yleisöä.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Perusvalmistelussa suunnitellaan säädösehdotusta koskeva lausuntomenettely.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Lausuntomenettely – Periaatteet ja yleinen palaute

Lausuntomenettely järjestetään Lausuntopalvelussa ja julkaistaan myös Hankeikkunassa. Lausuntomenettely voidaan järjestää muulla tavalla vain perustellusta syystä, joka mainitaan lausuntopyynnössä sekä hallituksen esityksessä taikka asetuksen tai määräyksen perustelumuistiossa.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Säädösehdotuksista pyydettävien kirjallisten lausuntojen antamiseen varataan aikaa vähintään kuusi viikkoa ja laajoissa hankkeissa vähintään kahdeksan viikkoa. Lausuntoaikaa on aihetta pidentää, jos se muuten ajoittuisi yleiseen lomakauteen. Lausuntoaika voi olla lyhyempi vain perustellusta syystä, joka mainitaan lausuntopyynnössä sekä hallituksen esityksessä taikka asetuksen tai määräyksen esittelymuistiossa. (Perustelluista syistä ks. opasluonnoksen luku 4.4.)

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Lausuntomenettelyssä saaduista lausunnoista laaditaan yhteenveto, joka julkaistaan Hankeikkunassa. Lausuntoyhteenvedon laatimisesta tai julkaisemisesta voi poiketa vain perustellusta syystä, joka mainitaan hallituksen esityksessä taikka asetuksen tai määräyksen esittelymuistiossa.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Eduskunnan asiantuntijakuulemiset – Periaatteet ja yleinen palaute

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa annettavassa esittelevän ministeriön vastineessa arvioidaan valiokunnan saama olennainen asiantuntijapalaute. Vastineessa vastataan myös valiokunnan mahdollisesti esittämiin kysymyksiin ja tarkentamistarpeisiin. Vastineessa mahdollisesti esitettävistä muutoksista hallituksen esityksen säännösehdotuksiin keskustellaan tarvittaessa valiokuntaneuvoksen kanssa.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Seuranta ja väliarviointi – Yleinen palaute

Kommentit kuulemista seurannassa ja jälkiarvioinnissa koskevasta ohjeistuksesta.

Vammaisfoorumi toteaa, että pelkät suositukset kuulemisesta seurannassa ja jälkiarvioinnissa eivät ole riittäviä, vaan tältäkin osin tarvitaan periaatteita. Esimerkiksi uusi vammaispalvelulaki (675/2023) on tullut voimaan 1.1.2025. Uuden vammaispalvelulain soveltamisalaa tarkennettiin erikseen annetulla hallituksen esityksellä (HE 122/2024 vp). Eduskunnan lausumissa edellytetään seurantaa, miten laki toteutuu ja jos aihetta ilmenee, niin tehdään tarvittavia toimia. Vammaispalvelulain uudistaminen on pitkään valmisteltu kokonaisuudistus useana eri hallituskautena. Kyse on perusoikeusherkästä vammaisten ihmisten välttämätöntä huolenpitoa koskevasta erityissääntelystä sosiaalipalveluissa, jossa lain sanamuotoja on muutettu ja uusia palveluita säädetty. Tämä on esimerkkinä siitä, että erityisryhmiä koskevissa merkityksellisissä lainsäädäntöhankkeissa on noudatettava kuulemisesta seurannassa ja jälkiarvioinnissa annetuissa ohjeistuksissa myös periaatteita eikä pelkästään suosituksia.

Esivalmistelu – suositukset

Suositus – Esivalmistelun aikana on usein tarkoituksenmukaista järjestää myös suullisia kuulemisia esimerkiksi tietopohjan, nykytilan ja ratkaisuvaihtoehtojen kartoittamiseksi.

Vammaisfoorumi kannattaa muutettuna

Vammaisfoorumin perustelut: Vammaisfoorumi katsoo, että esivalmistelussa sidosryhmien suullinen kuuleminen on syytä kirjata periaatteena. Vammaisia koskeva kansallinen lainsäädäntö on hyvin hajanainen ja usean eri ministeriön vastuulle kuuluva.

Suositus – Kirjallisen esivalmistelukuulemisen kysymykset rakenteistetaan niin, että selvityksen kohteena oleva asiakokonaisuus ja osa-alueiden keskinäiset yhteydet on helppo hahmottaa. Myös vapaan palautteen antaminen on yleensä mahdollista. Lisäksi kysymysten muotoiluissa otetaan huomioon palautteen koostamiseen liittyvät tarpeet.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Esivalmisteluvaiheessa ainakin arviomuistiota tai muuta loppuraporttia koskeva kuuleminen on hyvä järjestää suomeksi ja ruotsiksi, jos asialla on erityisen suuri merkitys Ahvenanmaalle tai huomattava merkitys maan ruotsinkieliselle väestölle. Usein riittävää on, että tiivistelmä arviomuistion sisällöstä on saatavana ruotsiksi.

Vammaisfoorumi kannattaa muutettuna

Vammaisfoorumin perustelut: Vammaisfoorumi esittää, että suositus vahvennetaan periaatteeksi. Ruotsi on kansalliskieli ja sitä on voitava käyttää kuulemisissa ja ruotsiksi on myös dokumentoitava muutakin kuin arviomuistion tiivistelmä. Lisäksi selkokielisyyteen ja viittomakielen käyttöön on kiinnitettävä huomiota kuulemiseen liittyen.

Suositus – Loppuraporttia koskevan kuulemispalautteen yhteenveto julkaistaan Hankeikkunassa etappina.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Loppuraporttia koskevasta kuulemispalautteesta julkaistaan Hankeikkunassa kirjallinen arvio.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Perusvalmistelu-suositukset

Suositus – Perusvalmisteluvaiheen hankesuunnitelman mukaiset kuulemiset aikataulutetaan lainvalmistelun prosessioppaan mukaisten työvaiheiden mukaan.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Perusvalmistelun aikaisten kuulemisten aikataulut julkaistaan etukäteen Hankeikkunassa etappeina.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Kuulemissuunnitelman sisällön ja aikataulun ajantasaisuus tarkistetaan tarvittaessa.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Valmistelun aikana kuullaan suoraan myös niitä ihmisiä sekä yhteisöjä ja niissä toimivia, joita asia ja ratkaisuvaihtoehdot koskevat.

Vammaisfoorumi kannattaa muutettuna

Vammaisfoorumin perustelut: Vammaisfoorumi katsoo, että vammaisia ihmisiä tulee kuulla valmistelun aikana myös suoraan periaatteena eikä vain suosituksena heitä koskevan lainsäädännön valmistelussa ja poliittisessa päätöksenteossa, koska lakisääteinen kuulemisoppaan liitteessä 4. mainittu YK:n vammaissopimus (art. 4.3) edellyttää nimenomaisesti kuulemaan vammaisia henkilöitä ml. vammaisia lapsia heitä edustavien järjestöjen lisäksi. Erikseen on syytä arvioida, mitä keinoja ja työkaluja voidaan käyttää vammaisten lasten kuulemisessa.

Suositus – Perusvalmisteluvaiheen lausuntopyynnöt, kyselyt ja muut kirjalliset kuulemiset tehdään osittain rakenteisina.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Perusvalmistelun aikaisissa kuulemisissa esimerkiksi nykytilan ja sen muutostarpeiden, tietopohjan sekä ratkaisuvaihtoehtojen kartoituksesta on monesti tarkoituksenmukaista hyödyntää myös suullisia, keskustelevia kuulemistapoja.

Vammaisfoorumi kannattaa muutettuna

Vammaisfoorumin perustelut: Vammaisfoorumi katsoo, että tämä suositus on syytä kirjata periaatteeksi.

Suositus – Perusvalmisteluvaiheen aikaiset kuulemiset järjestetään myös ruotsiksi, jos asialla on erityisen suuri merkitys Ahvenanmaalle tai huomattava merkitys maan ruotsinkieliselle väestölle.

Vammaisfoorumi kannattaa muutettuna

Vammaisfoorumin perustelut: Vammaisfoorumi katsoo, että suositus on syytä vahventaa periaatteeksi kansalliskielten yhdenvertaisuuden vuoksi.

Suositus – Perusvalmistelun aikainen sidosryhmien kuulemispalaute kootaan yhteenvetoon, joka julkaistaan Hankeikkunassa.

Suositus – Perusvalmistelussa arvioidaan, miten kuulemista voidaan hyödyntää säädöksen seurannassa sen voimaantulon jälkeen.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Lausuntomenettely – Suositukset

Suositus – Lausuntopyyntö ja lausuntomenettelyn toteutus suunnitellaan perusvalmistelun tekevän työryhmän kanssa. Jos esitys on tehty virkatyönä, ainakin keskeiset sidosryhmät osallistetaan lausuntopyynnön valmisteluun, mukaan lukien lausuntomenettelyn jakelulistan määrittelyyn.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Lausuntopyyntö toteutetaan rakenteisena niin, että myös vapaa kommentointi on mahdollista.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Lausuntomenettelyn ajankohta ja aihe julkaistaan ja ilmoitetaan lausuntopyynnön saajille etukäteen ainakin silloin, kun lausuntoaika on pääsääntöä lyhyempi.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Lausuntojen antamiseen varataan niin pitkä aika, että myös muilla kuin sidosryhmien edunvalvojilla ja viranomaisilla on todellinen mahdollisuus osallistua lausuntomenettelyyn.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Ruohonjuuritason toimijoita tai muuten laajempaa yleisöä tavoittelevan lausuntomenettelyn viestintä suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä hankkeen sidosryhmien kanssa.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Keskustelutilaisuudet, haastattelut sekä verkkokeskustelut ja -kyselyt voivat olla hyviä täydentäviä keinoja ruohonjuuritason palautteen saamiseksi lakiehdotuksesta.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Lausuntoyhteenvedon alussa on tiivistelmä lausuntomenettelyn toteutuksesta ja ehdotuksen asioita tai asiakokonaisuuksia koskevan palautteen päälinjoista. Tämän jälkeen on yhteenveto yksityiskohtaisesta palautteesta asiakohdittain. Saman suuntaisella kannalla olevien perustelut ryhmitellään asiakohdittain.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Lausuntopalvelussa olevan rakenteisen palauteaineiston voi tallentaa Excel-tiedostoksi, jolloin rakenteisia ominaisuuksia voi hyödyntää lausuntoyhteenvedon koostamisessa.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Lausunto- ja muusta kuulemispalautteesta laaditaan arvio, jossa esitettyjä näkemyksiä arvioidaan. Arvio jäsennetään samoin kuin lausuntoyhteenveto, eli lausunnon antajien merkittävät perustelut arvioidaan kunkin perustelukohdan jälkeen.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Arvio kuulemispalautteesta julkaistaan jatkovalmistelupäätöksen yhteydessä Hankeikkunassa etappina.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Jatkovalmistelu ja valtioneuvoston päätöksenteko – Suositukset

Suositus – Jos lausunnonantaja esittää lausuntomenettelyn jälkeen esityksen sisältöön merkittävästi vaikuttavia uusia kommentteja, niistä viestitään muille sidosryhmille.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Eduskunnan asiantuntijakuulemiset – Suositukset

Suositus – Suullisen esittelyn tueksi tehdään yleensä tiivis PowerPoint-esitys.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Vastineessa asiantuntijapalaute, arviot ja esittelevän ministeriön kannat esitetään asiakokonaisuuksittain.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Vastineluonnos annetaan tiedoksi ja kommentoitavaksi muille eduskunnan kuulemille asiantuntijoille, jos valiokunta siihen suostuu ja se on aikataulullisesti mahdollista.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Vastineasiakirja otsikoidaan esimerkiksi: ”HE xx/xxxx vp – X-ministeriön vastine Y-valiokunnalle.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Seuranta ja jälkiarviointi – Suositukset

Suositus – Seurannan painopisteiden ja jälkiarvioitavan sääntelyn valinnassa hyödynnetään kuulemisia ja muuta sidosryhmäyhteistyötä.

                      Vammaisfoorumi kannattaa muutettuna

Vammaisfoorumin perustelut: Vammaisfoorumi esittää, että suositus muutetaan periaatteeksi. (ks. kohta 25 perustelut)

Suositus – Sidosryhmille kannattaa viestiä ministeriössä suunnitteilla olevasta seurannasta ja jälkiarvioinneista.

Vammaisfoorumi kannattaa muutettuna

Vammaisfoorumin perustelut: Vammaisfoorumi huomauttaa, että pelkkä viestintä on yksipuolista toimintaa ja systemaattinen osallistaminen edellyttää vahvempaa sidosryhmäyhteistyötä seurannan ja jälkiarvioinnin osalta, joten suositus tulisi muuttaa periaatteeksi. (Ks. kohta 25. perustelut.)

Suositus – Seurantaa varten tehtävän sidosryhmäkuulemisen palautteen laatua usein parantaa kuulemisen ajoittaminen kuultaville sopivaan ajankohtaan.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Erityisesti ennen vaalikauden vaihtumista on tarpeen seurata toimialan sääntelyn mahdollisia merkittäviä muutostarpeita ja käydä niistä keskusteluja sidosryhmien kanssa.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Jo lainsäädäntöhankkeen perusvalmistelun aikana on hyödyllistä kuulla sidosryhmiä seurannan ja mahdollisen jälkiarvioinnin tarpeesta ja toteutuksesta.

Vammaisfoorumi kannattaa muutettuna

Vammaisfoorumin perustelut: Vammaisfoorumi on kuulemisissa ja antamissaan kirjallisissa lausunnoissa uudistetun vammaispalvelulain valmistelun aikana edellyttänyt vahvaa seurantaa lain toimeenpanossa, koska kyseessä vammaisten ihmisten perus- ja ihmisoikeuksiin vaikuttavasta sääntelystä. Siksi tämäkin suositus on syytä muuttaa periaatteeksi.

Suositus – Seurannan ja jälkiarvioinnin tiedonkeruussa hyödynnetään kuulemista.

Vammaisfoorumi kannattaa muutettuna

Vammaisfoorumin perustelut: YK:n vammaissopimuksen 31 artiklan (Tilastot ja tietojenkeruu) alakohdan 1. mukaan ”sopimuspuolet sitoutuvat kokoamaan asianmukaista tietoa, muun muassa tilasto- ja tutkimustietoa, jonka pohjalta ne voivat muodostaa ja toteuttaa menettelytapoja tämän yleissopimuksen soveltamiseksi.” Edelleen yleissopimuksen 31 artiklan alakohdan 2. nojalla ”tämän artiklan mukaisesti koottu tieto eritellään tarvittaessa, ja sen avulla helpotetaan sopimuspuolten tähän yleissopimukseen perustuvien velvoitteiden täytäntöönpanon arvioimista sekä tunnistetaan ja käsitellään niitä esteitä, joita vammaiset henkilöt kohtaavat käyttäessään oikeuksiaan.”

Vammaisfoorumi katsoo, että vammaisia ihmisiä ja vammaisjärjestöjä kuullaan seurannan ja jälkiarvioinnin tiedonkeruussa ja tämä varmistetaan parhaiten muuttamalla suositus periaatteeksi.

Suositus – Seurannan tai jälkiarvioinnin osana järjestetyn kuulemisen, kuten keskustelutilaisuuden tai kyselyn, palautteen yhteenveto julkaistaan Hankeikkunassa esimerkiksi muistiona.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Myös jatkuvaluonteisen seurantatiedon riittävä dokumentointi viimeistään seuraavan säädösvalmisteluhankkeen aikana on tärkeätä, jotta sidosryhmät voivat arvioida tiedon oikeellisuutta, vaikutuksia ja merkittävyyttä.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Suositus – Mahdollisen jälkiarvioinnin loppuraportti julkaistaan Hankeikkunassa.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

EU -ennakkovaikuttaminen, EU -säädökset ja valtiosopimukset – Suositukset

Suositus – Neuvoston kokouksen asialista jaetaan etukäteen tiedoksi valmistelujaoston laajalle kokoonpanolle.

Vammaisfoorumi kannattaa sellaisenaan

Kommentit kuulemisen kielet -liitteestä

Vammaisfoorumin mielestä on hyvä, että suomen ja ruotsin lisäksi saamen kieli mainitaan sekä muut kielet kuten suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli. Vammaisfoorumi huomauttaa, että muiden kielten osalta suositus suullisesta kuulemisesta viittomakielisen väestön asiaa koskien tulee vahventaa periaatteeksi. Viittomakielen käyttäminen tulisi huomioida läpileikkaavasti kaikissa valtakunnan lakihankkeissa. Samoin selkokielen asemaan tulee kiinnittää tässä kohtaa erityistä huomiota, kun sitä ei mainita tässä liite osiossa lainkaan.

YK:n vammaissopimuksen 2 artiklan (Määritelmät) mukaan ”yleissopimuksessa: “viestintä” sisältää kieliä, tekstin näyttämistä, pistekirjoitusta, taktiilikommunikaatiota, isokirjaintekstiä, saavutettavaa multimediaa sekä kirjallisia, kuuloon perustuvia, selkokielisiä, ihmisääneen perustuvia sekä puhetta tukevia ja korvaavia viestintätapoja, -keinoja ja -muotoja, saavutettava tieto- ja viestintäteknologia mukaan lukien; “kieli” sisältää puhutut kielet sekä viittomakielet ja muut ei-puhutun kielen muodot.

Kommentit lakisääteiset kuulemisvelvoitteet -liitteestä

Vammaisfoorumi pitää perusteltuna kuvata YK:n vammaissopimuksen osallistamisvelvoitetta artiklassa 4.3. Lakisääteinen kuulemisvelvoite koskee yleissopimuksen mukaan myös vammaisia ihmisiä koskevaa poliittista päätöksentekoa, joten se pitää lisätä liitteen ao. kohtaan.

Vammaisfoorumi ry

Veera Florica Rajala, puheenjohtaja

Anni Kyröläinen, pääsihteeri

045 217 4936, anni.kyrolainen@vammaisfoorumi.fi