Vammaisfoorumi
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Lausunto – Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset-materiaalista 17.10.2024

Takaisin Lausunnot -listaukseen

Lausunto – Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset-materiaalista 17.10.2024

Vastaanottaja: Opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus

Asia: OPH-4945-2024

Ajankohta: 17.10.2024

Kiitämme lausuntopyynnöstä ja toteamme valmisteilla olevaan ”Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa” tukimateriaaliin liittyen seuraavaa:  

Yhdenvertaisuus on keskeistä tekoälyn suunnittelussa ja sen käyttämisessä koulussa ja varhaiskasvatuksessa. Tekoäly mahdollistaa erilaisten oppijoiden tukemisen ja yksilöllisesti sopivien materiaalien ja opetusmetodien käytön. Jos tätä tehdään vastuullisesti eri käyttäjät ja oppijat huomioiden, tekoäly toimii yhdenvertaisuuden edistäjänä. Materiaaleissa olisi tärkeä mainita YK:n vammaissopimus ja sen mukainen velvollisuus huomioida vammaiset henkilöt tekoälyn käyttäjinä ja kohteina. Kumpaankaan rooliin ei saa kohdistua syrjintää. Sopimuksen artiklan 4.3 mukaan kehittämisessä (esim. algoritmit) tulee osallistaa vammaisia henkilöitä ja vammaisjärjestöjä.

Velvoitteet lainsäädännön pohjalta ja suositukset

Mielestämme olisi tärkeä vielä painottaa kaikkien yhdenvertaista oikeutta oppimiseen, jolloin tekoälyn saavutettavuus on tärkeä ulottuvuus. Kaikki oppilaat eivät näe, kuule tai hahmota samoin tavoin asioita. Tämän takia kouluun ja varhaiskasvatukseen tulee valikoida oppimiskäyttöön vain saavutettavia sovelluksia. Vammaisella henkilöllä on yhdenvertaisuuslain 15 §:n mukaan oikeus kohtuullisiin mukautuksiin. Nämä voisi mainita kohdassa, jossa puhutaan oppilaille annettavasta tuesta ja ohjauksesta.

Tekoälyn virhepäätelmät ja vinoumat

Tekstissä olisi voitu ottaa esiin havainnollistavia esimerkkejä. Tällaisia olisivat esimerkiksi miten eri vähemmistöt voivat tulla syrjityksi tekoälyn logiikan ja virhepäätelmien vuoksi tai miten tekoälyyn pohjaavat ohjelmat voivat olla syrjiviä tai ennakkoluuloisia esim. käytetyn kielen vuoksi. Näin voi olla esimerkiksi, jos tekoäly poimii algoritmin perusteella historiallisen hoidon kohteena olon, koska määrittää vammaisuuden terveydentilatiedoksi. Olisi tärkeää, että yksittäisten opettajien sijaan virhepäätelmien ja vinoumien osalta tehtäisiin testausta valtakunnallisesti kattavasti esim. opetushallituksen toimesta.

Tekoälyä käyttäviä ohjelmia ei ole aina mahdollista käyttää yhtä helposti, jos henkilöllä on joitain rajoitteita, kuten liikunta-, aisti-, tai puhevamma. Olisi tärkeää, että opetuksessa käytetään vain niitä tekoälyn muotoja ja ohjelmia, jotka eivät ole syrjiviä tai aiheuta joidenkin oppilaiden jäämistä epäsuotuisaan asemaan. Tällainen tilanne on esimerkiksi, jos henkilö ei vamman vuoksi voi suoriutua tehtävistä samassa ajassa kuin muut tai tehdä tehtäviä yhdenvertaisesti muiden kanssa. Välttääkseen nämä tilanteet, on opettajien etukäteen testattava ohjelman soveltuvuutta ja saavutettavuutta. Olisi hyvä, että tätä arviointia tehtäisiin valtakunnallisesti viranomaistyönä, jottei valveutuneisuus jäisi yksittäisten opettajien varaan.

Vammaisfoorumi ry 

Veera Florica Rajala, puheenjohtaja 

Anni Kyröläinen, pääsihteeri p. 045 217 4936 anni.kyrolainen@vammaisfoorumi.fi 

Skip to content