Lausunnonantajan lausunto
Kiitämme lausuntopyynnöstä.
Vammaisfoorumi kannattaa lähtökohtaisesti UM:n laatimaa Suomen määräaikaisraporttiluonnosta. Siinä on kiinnitetty huomiota YK:n vammaissopimuksen artiklaan 14 (Henkilön vapaus ja turvallisuus). Yleissopimuksen artiklassa 14 olennaisin kohta on se, ettei vammaisuuden olemassaolo saa johtaa vapaudenriistoon.
Määräaikaisraportin kohdan 24. mukaan ”yleissopimuksen 3 artiklassa velvoitetaan osapuolet tutkimaan sellaiset tahdonvastaiset katoamiset, jotka toteutetaan ilman valtion lupaa, tukea tai suostumusta. Tällaisia tekoja voivat olla esimerkiksi ammattimaisen rikollisjärjestön tai poliittisen organisaation toimeenpanemat katoamiset sekä ihmiskaupan yhteydessä tapahtuvat vapaudenriistot. Valtioiden on myös saatettava tällaisiin tekoihin syyllistyneet oikeuden eteen.”
Vammaisfoorumi on huolissaan erityisesti vammaisten naisten ja tyttöjen oikeuksista eri vähemmistöissä liittyen esim. juuri määräaikaisraportissa mainittuihin katoamisiin tai ihmiskauppaan. Tämä koskee tilanteita, joita voi liittyä maahanmuuttaja-, romani- tai saamelaistaustaisiin vammaisiin naisiin tai tyttöihin. Vammaisfoorumi esittää erillisen selvityksen tekemistä vammaisten naisten ja tyttöjen asemaan eri vähemmistöryhmissä, jotta voidaan kartoittaa tilannetta ja arvioida siten, koskeeko edellä sanottu tahdonvastaisen katoamisen uhka tai kokemukset siitä näitä vähemmistöryhmiä, koska juuri näihin kuuluvilla ihmisillä on vaikeaa saada äänensä kuuluviin (”vähemmistönä vähemmistössä” -teema). Luonnoksessa todetaan lopuksi, ettei ole tilastotietoa tahdonvastaisista katoamisista (kohta 215). YK:n vammaissopimus puolestaan edellyttää artiklassa 31 tilastotietoa ja tiedonkeruuta vammaisista ihmisistä, jotta tietoa voidaan käyttää heidän hyväkseen yleissopimuksen toimeenpanossa.
YK:n vammaissopimuksen johdantolauseessa p) todetaan, että ”sopimuspuolet ovat huolestuneita vaikeista olosuhteista, joita kohtaavat ne vammaiset henkilöt, joihin kohdistuu moninkertaista tai törkeää syrjintää rodun, ihonvärin, sukupuolen, kielen, uskonnon, poliittisen tai muun mielipiteen, kansallisuuden, alkuperäkansaan kuulumisen, etnisen tai sosiaalisen alkuperän, varallisuuden, syntyperän, iän tai muun aseman perusteella.” Edelleen yleissopimuksen artiklassa 6 (vammaiset naiset ja tytöt) todetaan, että ”sopimuspuolet tunnustavat, että vammaisiin naisiin ja tyttöihin kohdistetaan moniperusteista syrjintää, ja toteuttavat toimia varmistaakseen, että vammaiset naiset ja tytöt voivat nauttia täysimääräisesti ja yhdenvertaisesti kaikista ihmisoikeuksista ja perusvapauksista.” Vammaisfoorumin mielestä yleissopimuksen artiklan 14 lisäksi määräaikaisraportissa tulee kiinnittää huomiota myös muihin sopimusartikloihin ja toteuttaa yleissopimuksen mukaisia toimia kuten tehdä tuo edellä mainittu selvitys.
Määräaikaisraportista ilmenee, että kohdassa ”56. yleissopimuksen 7 artiklan 2 kohdan b alakohdan mukaan osapuoli voi säätää raskauttavista asianhaaroista erityisesti tapauksissa, joissa kadonnut henkilö kuolee tai tahdonvastainen katoaminen aiheutetaan raskaana olevalle naiselle, alaikäiselle tai vammaiselle tai muuten erityisesti haavoittuvalle henkilölle, sanotun kuitenkaan vaikuttamatta muihin rikosoikeudellisiin menettelyihin. Koventamisperusteista säädetään kansallisesti rikoslain 6 luvun 5 §:ssä.” Vammaisfoorumi toteaa, että vammaisuus on kirjoitettu aivan oikein yhdeksi rangaistuksen koventamisperusteeksi kansalliseen rikoslakiin. Käytännössä sitä sovelletaan kuitenkin varsin harvoin yleisissä tuomistuimissa, koska motiivi eli henkilöön liittyvä ominaisuus rikokseen ei ole välttämättä käynyt ilmi poliisin suorittamassa esitutkinnassa. Vammaisfoorumi muistuttaa samalla, että yleisen ilmapiirin vihapuhe kääntyy helposti vihateoiksi yhteiskunnassa, joita vammaiset joutuvat kohtaamaan muuta väestö herkemmin.
Määräaikaisraportin kohdassa 84. mainitaan, että oikeusasiamiehelle on säädetty kidutuksen ja muun julman, epäinhimillisen tai halventavan kohtelun tai rangaistuksen vastaisen yleissopimuksen valinnaisessa pöytäkirjassa tarkoitettu kansallisen valvontaelimen tehtävä. Vammaisfoorumi huomauttaa, että eduskunnan oikeusasiamiehelle on myös säädetty erityistehtävä suojella vammaisten ihmisten oikeuksia. Tämä näkyy oikeusasiamiehelle tehtävinä hallintokanteluina ja tarkastuksina asumisyksikköihin sekä sairaaloihin.
Kyröläinen Anni
Vammaisfoorumi ry