Lausunto – Luonnoksesta Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi 2024 (YTS2024) 09.09.2024

Asia: VN/12457/2021

Ajankohta: 9.9.2024

Vammaisfoorumi kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi. Strategian merkitys korostuu aikana, jolloin turvallisuusuhat lisääntyy ja demokratiaa horjutetaan monin eri tavoin ja yhteiskunnallinen polarisaatio voimistuu. Demokratia ja osallisuus rakentavat pitkän ajan kriisinkestävyyttä, ja kansalaisjärjestöt ovat luotettava ja turvallinen toimija yhteiskunnallisissa kriisitilanteissa.

Vammaisfoorumi pitää tärkeänä, että kansalaisyhteiskunnan merkitys yhteiskunnan kriisinkestävyydessä ja kokonaisturvallisuudessa tunnistetaan yhteiskunnan turvallisuusstrategiassa. Vammaisfoorumi kehottaa valmistelijoita vielä konkretisoimaan, miten kansalaisyhteiskunta ja vammaisjärjestöt näkyvät varautumisessa, valmiussuunnittelussa ja -harjoittelussa sekä poikkeustilanteissa.

Valtionavustusleikkaukset heikentävät kansalaisyhteiskunnan ja merkittävästi myös vammaisjärjestöjen toimintaedellytyksiä. Leikkaukset vaikuttavat esimerkiksi järjestöjen rakenteisiin, mahdollisuuksiin järjestää ennalta ehkäisevää toimintaa ja koordinoida vapaaehtoisten osallistumista. Ajankäyttöä ja vapaa-ajan osallistumista koskevat tilastot osoittavat, että yhdistys- ja vapaaehtoistoimintaan osallistuminen on pysynyt pitkälti ennallaan, mutta ihmiset haluavat osallistua erilaiseen toimintaan kuin ennen, ja heidän ajastaan kilpaillaan. Turvallisuusstrategiassa ei tunnisteta kansalaisyhteiskunnan tilaa riittävällä tarkkuudella, eikä strategiassa tarkastella, mitä vaikutuksia julkisen hallinnon ja talouden tai esimerkiksi ihmisten osallistumisen muutoksilla on kansalaisyhteiskuntaan, ja sitä kautta kokonaisturvallisuudelle. Vapaaehtoistoimintaa ei voi pitää itsestään selvänä voimavarana yhteiskunnassa, vaan sitä pitää vaalia ja vahvistaa.

Vammaisfoorumi pyytää, että valmistelijat tarkastelevat vielä kokonaisturvallisuuteen liittyviä päämääriä ja tavoitteita suhteessa kansalaisyhteiskunnan tilaan ja toimintaedellytyksiin ja ottavat kantaa, kuinka kolmannelle sektorille osoitettaisiin riittävä rahoitus kokonaisturvallisuuden varmistamiseksi. Elinvoimainen kansalaisyhteiskunta on yhteiskunnan etu kaupunkiseuduilta harvaan asutulle maaseudulle, eikä kerran purettuja järjestörakenteita saada nopeasti takaisin.

Veera Florica Rajala, puheenjohtaja

Anni Kyröläinen, pääsihteeri