Lausunto – Luonnoksesta hallituksen esitykseksi rakentamislain 40 a § ja ympäristöministeriön asetukseksi asuin-, majoitus- ja työtiloista 06.06.2024

Vastaanottaja: Ympäristöministeriö

Asia: VN/17257/2023

Ajankohta: 6.6.2024

Vammaisfoorumi kiittää lausuntopyynnöstä ja toteaa seuraavaa:

Uuden pykälän (40 a) lisääminen rakentamislakiin

Vammaisfoorumi pitää hyvänä sitä, että lyhytaikaiseen majoittumiseen kaikkialla Suomessa on tarjolla monenlaisia vaihtoehtoja. Moni vammainen ja pitkäaikaissairas henkilö on pienituloinen ja lyhytaikaisvuokraus mahdollistaa heille edullista, kodinomaista majoittumista esimerkiksi pitkien hoito- tai kuntoutusjaksojen yhteydessä toisella paikkakunnalla. Edulliset vaihtoehdot majoittua mahdollistavat vammaisille myös yhdenvertaista osallistumista vapaa-ajan kulttuuritapahtumiin esim. festareilla. Vammaisfoorumi toivoo, että näiden edullisten vaihtoehtojen tarjoaminen lyhyeen oleiluun on mahdollista jatkossakin ympäri maan.

Asuinhuoneiston tilat ja varustus

Vammaisfoorumi toteaa, että ympäristöministeriö on kiinnittänyt huomiota epäkohtaan, joka on liittynyt vammaisten asukkaiden apuvälineiden säilyttämiseen taloyhtiön tiloissa. Vammaisfoorumi katsoo, että ympäristöministeriön asetuksen asuin-, majoitus- ja työtilasta 8 § (Asuintilat ja varustus) 2 momenttiin on aivan oikein lisätty apuvälineet siten, että ”asuinhuoneistossa tai sen käytössä on oltava asianmukaiset tilat vaatehuoltoa ja irtaimiston säilytystä sekä polkupyörien, lastenvaunujen sekä ulkoilu- ja apuvälineiden säilytystä varten.” Vammaisfoorumin tietoon on tullut jäsenjärjestöistä viestiä siitä, ettei liikkumisen apuvälineiden säilyttämistä ole taloyhtiöissä sallittu. Nyt esitetty muutos edistäisi vammaisten asukkaiden toimimismahdollisuuksia taloyhtiön hallitsemalla kiinteistöllä ja itsenäisen elämän sekä osallisuutta yhteiskunnassa.

Muihin lausuntopyynnössä esitettyihin kohtiin Vammaisfoorumilla ei ole lausuttavaa.

Veera Florica Rajala, puheenjohtaja

Anni Kyröläinen, pääsihteeri