Vastaanottaja: Opetushallitus
Asia: OPH-6707-2024
Ajankohta: 20.1.2025
Vammaisfoorumi on 28 valtakunnallisen vammaisjärjestön yhteistyöjärjestö, jonka tarkoituksena on YK:n vammaisten ihmisten oikeuksia koskevan sopimuksen mukaisesti edistää vammaisten ihmisten tasa-arvoa ja yhdenvertaisen osallistumisen mahdollisuuksia yhteiskunnassa. Vammaisfoorumi edustaa jäsenjärjestöjensä kautta noin 223 000 vammaista ja pitkäaikaissairasta ihmistä.
Kiitämme mahdollisuudesta lausua asiasta ja kommentoimme esitystä vammaisten ihmisten yhdenvertaisuuden näkökulmasta.
Vammaisfoorumi on huolissaan vammaisten lasten ja nuorten erityisistä tarpeista ja siitä, miten harvinaisiin tarpeisiin pystytään lukioissa vastaamaan. Lukioissa on harvoin riittävää osaamista vammaisuudesta ja erilaisista toimintarajoitteista (esim. neurokirjo) ja kykyä kohdata vammainen tai toimintarajoitteinen opiskelija, erityisesti, mikäli vamma on harvinainen. Luonnos ei tarjoa ratkaisuja tähän. Luonnoksessa tulisi voimakkaammin korostaa yhteistyötä yleisesti tai lukion velvollisuutta tehdä yhteistyötä myös kuntoutuksen, erikoissairaanhoidon, apuvälineasiantuntijoiden, vammaispalvelujen ja vammaisjärjestöjen kanssa jo oppimisen tuen alkuvaiheissa. Vammaisten nuorten opintojen mahdollistamiseksi lukio-opiskelun ympärille ei tulisi rakentaa muureja, vaan lukioiden infrastruktuuria tulisi kehittää yhteistyömyönteisempään suuntaan.
Vammaisfoorumi on huolissaan vammaisten nuorten mahdollisuuksista suorittaa lukiokoulutus. Luonnoksesta puuttuu kokonaisvaltainen näkemys siitä, millä tavoin lukiossa varmistutaan yhdenvertaisuuden toteutumisesta ja lukiokoulutuksen mahdollistamisesta kaikille. Vammaisfoorumin näkemyksen mukaan lukioiden tulisi ottaa selkeä rooli oppimisen tuen, erityisopetuksen ja erityisjärjestelyiden valjastamisesta ennen kaikkea sen eteen, että myös vammaisilla ja toimintarajoitteisilla nuorilla olisivat yhdenvertaiset mahdollisuudet suorittaa lukiokoulutus. Luonnos tällaisenaan keskittyy liiaksi rajaamaan lukioiden velvollisuuksia sen sijaan, että se oppilaslähtöisesti lähtisi rakentamaan lukiokoulutuksesta kaikille saavutettavaa.
Oppimisen tuki
Vammaisfoorumi pitää myönteisenä oppimisen tuen pääpainon asettamista helposti saavutettavaan ja ennalta ehkäisevään tukeen. Tukitoimet ja niiden mahdolliset muutokset tulisi aina kirjata henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan. Tällä turvataan opiskelijan oikeusturva. Opetussuunnitelmassa tulisi korostaa monialaista yhteistyötä ja sen hyötyjä. Vammaisten opiskelijoiden tarpeista tietoa saattaa olla esimerkiksi apuvälineasiantuntijalla, kuntoutusohjaajalla, toimintaterapeutilla, sosiaalityöntekijällä, Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin ohjaavalla opettajalla tai perusasteen opetushenkilökunnalla sekä opiskelijan huoltajilla. Näitä tahoja tulisi aina konsultoida tukitoimia arvioitaessa ja niistä päätettäessä. Valteri-koulun tehtävää tulisi laajentaa myös toiselle asteelle. Näin koulut saisivat mahdollisuuden saada tukea käytännön järjestelyihin myös toisella asteella. Tällä hetkellä Valterin vastuu päättyy perusopetuksen päättyessä, eikä sen rooli ole muuttunut, vaikka oppivelvollisuus on laajentunut.
Luonnoksessa korostetaan sitä, ettei nuorella ole velvollisuutta ottaa tukea vastaan. Luonnoksessa tulisi voimakkaammin korostaa lukion velvollisuutta tarjota nuorelle häntä mahdollisesti hyödyttäviä tuen muotoja ja laajemminkin lukion velvollisuutta toimia proaktiivisesti. Vammaisten nuorten lukio-opiskelu saattaa pysähtyä siihen, ettei hän osaa sanoittaa tarvitsemaansa tukea eikä opetushenkilöstä ymmärrä, että opintojen hidastuminen johtuu tuen tarpeesta.
Opetussuunnitelmassa tulisi tunnistaa oppimisympäristön esteettömyyden merkitys oppimisen ja opiskelun tukemisessa. Vammaisille opiskelijoille oppilaitosten esteettömyys ja aistiesteettömyys on välttämätöntä, jotta he voivat opiskella yhdenvertaisesti muiden kanssa. Aistiesteetön oppimisympäristö on välttämätön mm. näkö- ja kuulovammaisille opiskelijoille samoin kuin autismi- ja muille neurokirjon opiskelijoille, joilla aistiherkkyydet ovat yleisiä. Aistiherkät nuoret tarvitsevat esim. melutason vähentämistä ja tarvittaessa rauhallista erillistä tilaa työskentelyyn tai ruokailuun.
Erityisopetus
Oppimisen tuen ja erityisopetuksen rajapinta kaipaa selkiyttämistä. Vammaisfoorumin näkemyksen mukaan vammaisuus tulisi voimakkaammin nostaa esiin erityisopetusta koskevassa kappaleessa. Oppimisvaikeuksien ei tulisi olla ainoa erityisopetuksen peruste. Hyvä asia on, että neuropsykiatriset vaikeudet mainitaan luonnoksessa, mutta niitä voisi avata tarkemmin. Opiskelija voi tarvita kokonaisvaltaisempaa yksilöllistä ja yhteisöllistä tukea opiskeluun. Erityisopetus tulisi nähdä laajemmin kuin vain erityispedagogisten tarpeiden arviointina ja tukitoimien suunnitteluna sekä toteuttamisena.
Vammaisuus voidaan usein rinnastaa muuhun syyhyn, ”joka vaikeuttaa merkittävästi ja pitkäkestoisesti opiskelua ja oppimista”. Kuitenkaan tällöin taustalla ei välttämättä ole minkäänlainen oppimisen vaikeus, vaan kyse on yksinkertaisesti siitä, että lukiokoulutus on suunniteltu vammattomille ja vammaisen opiskelijan on lukiokoulutuksen saavutettavuuden ja esteettömyyden puutteista johtuen vaikeaa suorittaa sitä. Tukitoimien ja erityisopetuksen tulisi varmistaa, että vammaisten lasten ja nuorten opiskelu on mahdollista.
Opiskelun poikkeava järjestäminen, avustajapalvelut ja yksilölliset erityisjärjestelyt
Vammaisfoorumi on erityisen huolissaan luonnoksen kirjauksesta, jonka mukaan ”opiskelijaa ohjataan tarvittaessa hakemaan vammaispalvelulain tai muun lain mukaisia avustajapalveluita, erityisiä apuvälineitä ja muita palveluita.” Avustajapalveluiden tai erityisten apuvälineiden järjestäminen on melkein aina opintojen kannalta ehdottoman välttämätöntä. Ilman niitä opiskelu saattaa käytännössä olla mahdotonta, ne ovat olleet käytössä perusasteella ja ne tulevat olemaan käytössä jatko-opinnoissa ja työelämässä. Neurokirjon opiskelijoille ei usein myönnetä vammaispalveluista henkilökohtaista avustajaa opiskelun tueksi, jolloin opinnot saattavat keskeytyä. Lukion on tuettava opiskelijaa ja hänen perhettään avustajapalveluiden ja apuvälineiden järjestämisessä. Koulun vastuulla tulee olla sen varmistaminen, että vammainen nuori pystyy opiskelemaan täysipainoisesti. Tätä vastuuta ei tule ulkoistaa perheille tai nuorille.
Opetussuunnitelmassa olisi hyvä viitata yhdenvertaisuuslakiin ja mainita, että koulutuksen järjestäjä on velvollinen järjestämään vammaisen henkilön tarvitsemat kohtuulliset mukautukset, jotta hän voi saada koulutusta yhdenvertaisesti muiden kanssa. Tällaisia kohtuullisia mukautuksia ja järjestelyjä autismi- ja muille neurokirjon opiskelijoille voivat olla esimerkiksi osittainen etäopetus, rauhallinen, erillinen tila opiskeluun, kokeiden tekemiseen tai ruokailuun sekä lisäaika kokeisiin.
Vammaisfoorumi esittää, että arvioinnissa käytettävien erityisjärjestelyjen listaan lisätään myös apuvälineet.
Koskien ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyitä, lukion tulee varmistua siitä, että oppilaalla on tarvittavat lausunnot ja, että erityisjärjestelyt tulevat haetuksi. Tätä vastuuta ei tule siirtää kokonaan nuorelle tai hänen perheelleen.
Vammaisfoorumi haluaa huomauttaa, että luonnos käytännössä aiheuttaa merkittäviä ongelmia niin yhdenvertaisuuden kuin lukiokoulutuksen saavutettavuuden suhteen. Sellaiset nuoret, joiden vanhemmille on kykyä, mahdollisuuksia ja osaamista toimia vammaisten lastensa lukiokoulutuksen mahdollistajina, ovat merkittävästi paremmassa asemassa kuin sellaiset nuoret, joiden vanhemmat eivät osaa hakea avustajapalveluita tai apuvälineitä, vaatia kouluilta tukitoimia, hakea tietynlaisia lääkärintodistuksia tietyille viranomaisille tiettyyn aikaan tai kirjoittaa oikein sanoitettuja hakemuksia tai valituksia. Käytännössä seurauksena on se, että vammaisten nuorten mahdollisuudet kouluttautua lukiossa ovat kohtuuttoman paljon riippuvaisia heidän perheistään.
Muut huomiot
Vammaisfoorumi on huolissaan lukion opetushenkilöstön jatkokoulutustarpeiden kohtaamisesta. Vammaisfoorumi pitää tärkeänä, että opettajat ja erityisopettajat saavat täydennyskoulutusta selviytyäkseen lainsäädännön muutoksista ja opiskelijoiden kokemista haasteista. Vammaiset ja toimintarajoitteiset opiskelijat saattavat syrjäytyä jääden kotiin koulupäivän jälkeen kärsien yksinäisyydestä ja mielenterveyden haasteista. Erityisen tärkeää olisi lisätä osaamista vammaisuuteen ja erilaisiin toimintarajoitteisiin kuten neurokirjoon liittyvistä asioista. Tärkeää olisi myös lisätä jatkokoulutusta koskien digitalisaatiota ja sen mukanaan tuomia haasteita.
Oppilashuoltopalveluiden siirtyessä kouluista hyvinvointialueille tulee varmistaa, että ohjaus hyvinvointialueille palveluiden piiriin toimii. Vammaisfoorumi pitää sektorirajat ylittävää toimintaa erittäin kannatettavana.
Vammaisfoorumi ry
Veera Florica Rajala, puheenjohtaja
Anni Kyröläinen, pääsihteeri
045 217 4936, anni.kyrolainen@vammaisfoorumi.fi