Takaisin Lausunnot -listaukseen Lausunto – Kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa 11.11.2024 12.11.2024 Vastaanottaja: Kuluttaja-asiamies Asia: KKV/1141/14.08.01.03/2024 Ajankohta: 11.11.2024 Kiitämme mahdollisuudesta lausua luonnoksesta. Tarkastelemme luonnosta erityisesti vammaisten ihmisten ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Vammaisfoorumi on ilahtunut siitä, että linjauksessa on kiinnitetty huomiota saavutettavuuteen. Saavutettavuuden ymmärtäminen kaikessa sisällön tuottamisessa ja tekninen toteutus kaikissa välineissä (esim. kuvien alt-tekstit) on erityisen tärkeää vaikuttajamarkkinoinnin merkitsemisen aidossa toteutumisessa. Luonnoksessa on kiitettävästi tuotu esiin saavutettavuus kuulo- ja näkövammaisten ihmisten osalta. Linjaukseen olisi hyvä sisällyttää myös kognitiivinen saavutettavuus, joka koskettaa monia vammaisia ja pitkäaikaissairaita ihmisiä. Tämän näkökulman huomioiminen olisi ensiarvoisen tärkeää, jotta varmistetaan se, että sisällöt ovat aidosti saavutettavia kaikille sosiaalisen median käyttäjille ja vaikuttajamarkkinointi ei kohdistu ryhmiin, jotka ovat erityisen alttiita vaikutteille. Saavutettavuuden osalta kyse on usein myös osaamisesta ja haluammekin muistuttaa, että vammaisjärjestöjen laaja asiantuntemus saavutettavuusasioissa on käytettävissä. Vammaisfoorumi ry Veera Florica Rajala, puheenjohtaja Anni Kyröläinen, pääsihteeri p. 045 217 4936 anni.kyrolainen@vammaisfoorumi.fi